sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Web-markkinoini taantuma aikana

Talouden taantuma merkitsee monille pienille yrityksille taistelua olemassa olonsa puolesta. Talouden taantumassa yrityksissä siirrytään säästö liekille, joka osa alueella, mikä tarkoittaa valitettavan usein myös yrityksen markkinointia.

Kun yritys on tilanteessa, että uudet asiakkaat vähenevät ja kilpailu nykyisistä asiakkaista kilpailijoiden kanssa kiristyy pahin mitä voi tehdä on säästää markkinoinnista.

Jos asiakas määrät on lasku suunnassa on tehtävä sijoitus tulevaisuuteen ja sijoituksen nimi on web-markkinointi. Passiivisuus asiakaskadon kohdatessa johtaa syksykierteeseen, jota on vaikea pysäyttää.

Mutta mikä tai mitä on web-markkinointi??
Ennen kuin web-markkinointi aloitetaan on suositeltavaa tehdä edes jonkin tasoinen web-markkinointistrategia ohi lyöntien välttämiseksi.

Tässä muutamia esimerkkejä mitä on web-markkinointi.

- Yrityksen kotisivu pitäisi olla ulkoasultaan ja käytettävyydeltään asiallinen ja luotettavan oloinen.

- Kotisivun sisällön pitää olla riittävän informatiivinen ja mikä tärkeintä ajan tasainen. Vanha tieto kotisivulla luo yrityksestä negatiivisen kuvan.

- kotisivun sisällön teksti kirjoitettuna mahdollisuuksien mukaan hakukoneita ajatellen mikä parantaa hakutuloksissa sijoittumista.

- Yrityksen kotisivu antaa parhaan tuloksen kun kotisivulla on ylläpitäjä / webmaster, joka huolehtii kotisivun kilpailu kyvystä hakukoneissa.

-Kotisivu kävijäseuranta(Google Analytics) mikä antaa kuvan kävijä liikenteestä kotisivulla.

- Internet mainoskampanja(Google AdWords) kun kilpailu asiakkaista kovenee.

- Lisäksi löytyy muitakin keinoja kotisivujen näkyvyyden lisäämiseen.

Web-markkinointi ei ole vain mainostamista!

Mitä sitten pitäisi tehdä? Ei ainakaan hätiköityjä päätöksiä, jotka usein johtavat ei toivottuihin tuloksiin.

Yksi mahdollinen tapa edetä pienen budjetin web-markkinoinnissa saattaisi olla yhteistyö pienehkön web-suunnittelu toimiston kanssa, jossa molemmat osapuolet hyötyisivät.

Pienet web-suunnittelu toimistot käyvät omaa henkiinjäämistaisteluaan selvitäkseen alalla, jossa kilpailu käy lievästi sanottuna kuumana. Web-suunnittelu alalla vallitseva kiivas kilpailu luo mahdollisuuden pienyrityksille löytää edullinen yhteistyökumppani oman yrityksensä web-markkinointiin.

Tässä on myös kompastuskivi lähellä! Ei kannata kilpailuttaa hintoja liian alas mikä syö yhteistyökumppanin motivaatiota pitkällä juoksulla. Kun peli on reilu puolin ja toisin niin markkinointi tavoitteiden saavuttaminen on realistisempaa.

Markkinointi ilman markkinointistrategiaa on rahan hukkaan heittämistä.



Web-markkinointi kannattaa etenkin kun ajattelee Internetin käyttöä Suomessa. Yrityksen kannattaa olla siellä missä asiakkaatkin ovat. Lopuksi vähän fakta tietoa Internetin käytöstä Suomessa.

TNS Gallupin toteuttaman NetTrack 2012 -tutkimus sisältää perustietoa internet-käytön kehityksestä Suomessa. TNS Gallup ja IAB Finland ovat toteuttaneet tutkimuksen yhteistyössä vuosina 2010–2012.
Tutkimuksen mukaan 67 prosenttia käyttää internetiä joka päivä. Internetin jokaviikkoinen käyttö on noussut 88 prosenttiin. Lähes 3,8 miljoonaa 15–79 -vuotiasta suomalaista on käyttänyt internetiä viimeisen kuukauden aikana (vuonna 2011 käyttäjiä 3,6 milj.). Internetin käyttö jatkaa kasvuaan erityisesti eläkeikäisten (65–79-vuotiaiden) kohdalla. Eläkeläisten internet-käytön osuus viimeisen kuukauden aikana on noussut jo 60 prosenttiin vuoden 2011 käytöstä (48 %).
Suomalaisten internet-liittymistä 17 % (edellisenä vuonna 4 %) on matkapuhelimen internet-liittymiä. Niiden lukumäärä on kasvanut yli 3,5-kertaisesti 633.000 kappaleeseen vuonna 2012. Matkapuhelimen internet-liittymä on nyt kolmanneksi yleisin liittymätyyppi. Internetin käyttö liikkuessa on noussut 24 prosentista 32 prosenttiin.
Verkko-ostoksia on tehnyt 72 % suomalaisista (vuonna 2011 verkko-ostoksia teki 67 %).  15–79-vuotiaista suomalaisista 3,0 milj. on jo tehnyt ostoksia verkossa.
Lähde: TNS Gallup NetTrack 2012

Terveisin, Ari

Ei kommentteja:

Seuraa Blogia sähköpostitse

Viikon suosituimmat

Kuukauden suosituimmat

Suosituimmat